ترجمه تخصصي
isi
spss
تحليل آماري

بررسی مفهوم معنویت

به نظر می‌رسد واژه معنویت ، كلمه‌ای است مثل عشق كه برای بسیاری از مردم اهمیت به‌ سزایی دارد، ولی مشخص كردن مفهوم آن بسیار دشوار است و بسیاری معتقدند كه معنویت فراتر از كلمات است ،در حقیقت، چنین به‌ نظر می‌رسد كه كلمات، قادر به تشریح معنویت نیستند و كلام از سخن گفتن درباره معنویت قاصر است، مسئله دیگری كه غالباً درباره معنویت مطرح می‌شود این است كه، معنویت با مذهب هم‌معنا نیست، مذهب و معنویت، مجموعه‌ای از كلمات و چارچوب‌ها ارائه می‌دهند كه از طریق آن‌ها، انسان می‌تواند معنا و مفهوم زندگی خود را درك كند، البته نیازی به بررسی این پدیده نداریم و بسیاری از درمان‌گران نیز همین راه را انتخاب می‌كنند اما این قبیل درمان‌گران باید بدانند كه بررسی نكردن این مسئله، در كار و توانایی آن‌ها، محدودیتی ایجاد می‌كند؛ پس باید به این محدودیت توجه داشته باشند، واژه معنوی بودن و معنویت، در درمان و ادبیات مربوط به درمان به‌صورت ‌های مختلف ارائه شده است. (فارو، 1984).

برای تعریف معنویت، طیف گسترده‌ای از مفاهیم، ارائه شده كه شامل تعریف معنوی بودن به عنوان همه اشكال خودآگاهی ،تا تمام حالات آگاهی می‌شود كه دارای ارزش‌هایی ورای حد متوسط هستند (آساگیولی،١٩٨٦).

    به‌طور كلی، بعضی‌ها رشد شخصی را به‌ عنوان معنویت درونی قلمداد می‌كنند، در حالی‌كه برخی دیگر از پژوهشگران،‌ از واژه معنویت به‌عنوان هر نوع رشدی كه انسان را فراتر از درمان غیر مذهبی غربی می‌برد، استفاده می‌كنند، گروهی از نویسندگان و پژوهشگران نیز به كنكاش درباره مفهوم معنویت و تجربه‌های معنوی و عرفانی پرداخته‌اند، (آلمن و دیگران، ١٩٩٢).

در اواسط دهه ١٩٨٠ میلادی در دانشگاه پپردین آمریكا، گروهی از پژوهشگران به رهبری پروفسور الکینز تصمیم گرفتند که معنویت را از دیدگاه انسان گرایی و پدیدار شناختی بررسی کنند.

معنویت، از واژه لاتین اسپیریتوس به‌ معنای نقش زندگی یا روشی برای بودن و تجربه كردن است كه با آگاهی یافتن از یك بُعد غیرمادی به‌ وجود می‌آید و ارزش‌های قابل تشخیص،آن را معین می‌سازد، این ارزش‌‌ها به دیگران، خود، طبیعت و زندگی مربوط هستند و به هر چیزی كه فرد به‌ عنوان غایی قلمداد می‌كند، اطلاق می‌شوند. (الکینز و دیگران[1] ،١٩٨٨).

   به ‌نظر می‌رسد كه مشخصات عمده تجربه‌های معنوی و مذهبی انسان، در اشتیاق او نسبت به یك واقعیت فرامادی نمایانگر می‌شود و این اشتیاق غالباً در اوایل دوران كودكی خود را نشان می‌دهد، این احساس كه چیزی (حضوری) غیر خود ، قابل دریافت و ادراك است و تمایل به شخصی‌سازی این حضور، در قالب نوعی الوهیت و نوعی رابطه من ـ تو با آن، كه از طریق نماز و نیایش برقرار می‌شود (هاردی،[2] ١٩٧٩).

   هر دو تعریف به بُعد غیرمادی اشاره می‌كنند و هر دو محقق بر چیزی غایی تأكید دارند، هر چند كه هاردی در تعریف خود، گامی فراتر می‌نهد و نامی از یك موجود مقدس نیز می‌برد، همچنین هاردی، دعا را كانال ارتباطی فرد با موجود مقدس می‌داند( باقری یزدی،1385).

 

با تشکر         

سایت علمی فایلس

11 اسفندماه 1393



[1].Alkinz

[2].Hardi

adult written porn stories with animals ohiovalleyrestoration.com lesbian adult-youth stories
celecoxib pill site vibramycin
coupon for cialis site free prescription discount cards
cialis coupon codes eblogin.com discount prescription coupons
cardura xl wikipedia cardural cardura xl
minoxidil chile centaurico.com minoxidil kirkland
neurontin 100 mg neurontin abuse neurontin 600 mg tablet
partial birth abortion ambito20.it abortion pill risks
zimox per cistite zimox in gravidanza zimox in allattamento
free printable cialis coupons coupons for cialis printable coupons for prescription medications
omeprazole effet secondaire omeprazole 20 mg omeprazole enceinte
vermox bez recepta vermox 100mg vermox tablete nuspojave
information about abortion pill abortion pill free abortion pill
duphaston tablete kako se piju duphaston 10 mg duphaston tablete
addyi suomi addyi menopause addyi wikipedia
lilly cialis coupon pathakwavecurecenter.com prescription transfer coupon
pros and cons of abortion natural abortion pill abortion clinics in houston tx
system
تبلیــغات
system
چاپ مقاله
چاپ مقاله
ايستگاه
ترجمه تخصصي
system
وبلاگ رضا طالعي فر
powered by Mehrpars@outlook.com