ترجمه تخصصي
isi
spss
تحليل آماري

ادبیات چیست؟

«ادب به معنی فرهنگ، دانش، هنر، حسن معاشرت، حسن محضر، آزرم، حرمت پاس، تأدیب وتنبیه است. ادب، دانشی است که قدما آن را شامل علوم لغت، صرف، نحو، معانی، بیان، بدیع، عروض، قافیه، قوانین خط و قوانین قرائت می دانستند.» (معین، ذیل ادب) «ادبیات جمع "ادبیّه" است که امروزه جمع "ادب" نیز محسوب می گردد.» (همان، ذیل ادبیات) واژه ی "ادبیات" اصطلاحی است که برای «دانش های متعلق به ادب، علومِ ادبی یا آثارِ ادبی» استفاده می شود. (همان، ذیل ادبیات)

«ادبیات، علی رغم آنچه از خود این کلمه بر می آید و دلالت بر نوشته و حروف[1]می کند، در آغاز پیدایش، بیشتر کلماتی بوده که گفته می شد، نه حروفی که نوشته می شد؛ ادبیات از آوازها، ترانه های دینی و طلسم های سِحریی سرچشمه می گیرد که معمولاً کاهنان آن ها را تلاوت می کرده اند و از دهنی به دهنی انتقال می یافت. » (دورانت1370.ج1 :94 ) «در عصر جاهلی و سده ی نخست هجری، ادب در معنی "سنّت" به کار رفته است. مجموعه ی آداب و راه و رسم کهن  اعراب را که به آیندگان انتقال یافته، ادب نامیده اند. مهمترین اصل اخلاقی اعراب که بدان افتخار می کردند نگاهداشت همین آیین ها و روش زندگی پیشینیان بوده است.» (فتوحی 1380: 173 )

«در سده ی دوم هجری، ادب در مفهوم اخلاقی پدیدار می گردد. برخی از این مفاهیم ادبی عبارتند از: پارسایی، خویشتن  داری، تدبیر، خوش رفتاری با مردم. کتاب هایی مانند الادب الکبیر و الادب الصغیر از ابن مقفّع بر این نوع اخلاق اشاره دارد. ... در سده ی سوم هجری ادب بر مجموعه ی معارف غیر دینی اطلاق گردید. در نظر جاحظ  و ابن قتیبه،  ادیب کسی است که از هر نوع دانشی بهترین و چشمگیر ترین آن را بیاموزد. این نوع ادب به ادب عام مشهور است.» (همان : 174)

 ادبیات در معنای عام آن از نظر دکتر صفا، عبارت است از «همه ی آثار فکری یک ملت، به هر لهجه و زبان در هر موضوع و مطلبی »  (صفا 1370: 4 مقدمه) « در سده ی سوم و چهارم، ادب در معنی مجموعه ی معارف و آدابی آمده که رعایت آنها برای اهل فن ضروری بوده، این نوع را ادب شغلی نامیده اند .... از قرن سوم به بعد در میان برخی از مردم بغداد، ادب به معنی ظرافت، رسم دانی، آراستگی در لباس و خوراک، گشاده زبانی، حفظ اشعار و نکته ها بوده است. که به آن ادب رفتاری می گویند.» (فتوحی. 1380: 174)

«ادب در معنای سخنان زیبا، لطایف و ظرایف، حکایات، نکات و امثال و اشعار دلپسند نیز بوده است. کتاب های ادب شامل اشعار، سرگذشت ها و حکایات شیرین و شگفت برای انبساط خاطر خوانندگان بود؛ مانند البیان جاحظ.» ( همان : 174-175)

«ادب به معنای دانش زبان (صرف و نحو، بلاغت و دقایق کلام)، نخستین بار در کتاب الکاملِ مبرد و کتاب های امالی یزیدی(ف 310 ق ) و امالی قالی (ف 356 ق )مطرح گردید.» ( همان :175)

از میان انواع ادب، از قرن پنجم و ششم تا روزگار معاصر، ادب در معنای خاص به دانش های زبانی اطلاق شده و هدف از آن فراگیری زبان فصیح و آشنایی به رموز و دقایق سخن بوده است. الهاشمی در تعریف ادب آورده است: «دانشی است که انسان توسط آن از انواع خطاها دوری می کند ... و دانش صناعی است که به وسیله ی آن اسلوب های سخن بلیغ در هر حالتی شناخته می شود.» (الهاشمی. 1379 :8 )

ابن خلدون  نیز ادب را یکی از دانش های چهار گانه ی زبان دانسته که جزء مقدّمات علوم دینی به شمار می روند و می گوید: « دانش های زبان عرب دارای چهار رکن است که عبارتند از: لغت، نحو، بیان و ادب و شناختن آن ها برای اهل شریعت ضروری است زیرا مأخذ کلیه ی احکام شرعی از کتاب و سنّت است که به زبان عرب می باشد.» (ابن خلدون 1362. ج 2: 1157) پس از آشنایی ملل اسلامی با فرهنگ غرب، (آغاز قرن بیستم) مفهوم کهن اصطلاح ادب دستخوش تغییر و تحوّل گشت و اشتقاق دیگری از آن یعنی ادبیات، جایگزین آن شد. و به مجموعه دستاوردهای فکری و ذوقی بشر که در قالب نوشتار ثبت شده اطلاق گردید. این مفهوم عیناً ترجمه ی اصطلاح literature در انگلیسی است.

این واژه در حدود قرن چهاردهم میلادی به طور عام بر مجموعه آثار مکتوب یک قوم یا یک زبان دلالت می کرد. البته ادبیات در این مفهوم عام، امروزه کاربرد کمتری دارد. و از قرن نوزدهم، مفهوم زیبایی شناختی قوی تری پیدا می کند.

«به طور کلی فرهنگنامه های معتبر جهان برای واژه ی ادبیات سه مفهوم ذکر کرده اند:

1 – مجموعه ی نوشته ها و آثار مکتوب یک زبان یا یک قوم: ادبیات یونان، ادبیات هند یعنی مجموعه نوشته های قوم یونانی و هندی.

2 – مجموعه ی اصطلاحات واژگان، اصول و قوانین، آداب و رسوم و نوشته های خاص یک رشته ی تخصّصی را ادبیات آن رشته می گویند. (ادبیات پزشکی، ادبیات سیاست...)

3 – کلّیه ی نوشته های والا، زیبا و خلّاق و نوشته های هنری(ادبیات محض)

در تحقیقات جدید واژه ی ادبیات مفهوم دقیق تر و محدودتری می یابد و در مفهوم سوم محدود می شود؛ یعنی جنبه ی زیبایی شناختی و هنری آن بر دیگر جنبه ها برتری پیدا می کند.» (فتوحی.1380)

 

با تشکر         

سایت علمی فایلس

15 اسفندماه 1393



[1]  Letters  

should i tell my boyfriend i cheated click i love my boyfriend but i cheat
levaquin pill go rifaximin 400mg
viagra discount coupons printable coupons for viagra viagra coupon codes
lisinopril and fingernails read lisinopril and fingernails
cialis coupon codes eblogin.com discount prescription coupons
buscopan open buscopan compositum
imodium duo karensmith.us imodium duo
free cialis coupons site prescription drug coupons
abortion pill airascatering.com medication abortion pill
thyrax euthyrox thyrax dosering thyrax duotab prijs
abortion pill articles akum.org history of abortion pill
average abortion pill cost ameracorporation.com home abortion pill
cialis coupons printable coupons cialis cialis.com coupons
information about abortion pill facts on abortion pill free abortion pill
transfer prescription coupon abloomaccessories.com coupons for cialis printable
duphaston tablete kako se piju duphaston tablete za odgodu menstruacije duphaston tablete
duphaston 10 mg duphaston tablete duphaston i ovulacija
discount codes best site for coupons mobile coupon codes
abortion pill clinics in md pristineschool.com abortion pill prices
viagra recenze viagra online viagra
cialis.com coupon new prescription coupon coupon cialis
duphaston cijena bez recepta gerarprieto.com duphaston
system
تبلیــغات
system
چاپ مقاله
چاپ مقاله
ايستگاه
ترجمه تخصصي
چاپ کتاب
وبلاگ رضا طالعي فر
powered by Mehrpars@outlook.com