system
system
پروپوزال
isi

واژه شناسی (terminology) مفهوم دانش

از آغاز خلقت همواره انسان با موضوع ”دانش“ همراه بوده است و دانش، نقشي اساسي در زندگي او داشته است. اما به‌گفته نيكو اِستر ”هنوز دانشِ ما راجع به دانش، بسيار اندك است“. تعاريف بسيار متعددي راجع به دانش وجود دارد به گونه‌اي كه به تعبير داريوش محجوبي "ما به تعداد انسان‌هايي كه خود را صاحب دانش مي‌دانند، تعريف از دانش در اختيار داريم".

علم یا دانش، ساختاری است برای تولید و ساماندهی دانش درباره جهان طبیعت، در قالب توضیحات و پیش‌بینی‌های آزمایش‌شدنی. دانش یا علم دانش‌شناسی، با سه عنصر داده، اطلاعات و دانش سر و کار دارد. به عبارت دیگر، دانش‌شناسی به بحث و بررسی پیرامون دانش و عناصر سازنده آن، یعنی داده و اطلاعات می‌پردازد. بطورکلی از لحاظ لغوی باید بین دانش (Knowledge ) و علم (Science ) تفاوت قائل شد. از نظر رابطه منطقی می‌توان گفت که دانش (معادل Knowledge در فلسفه و شناخت‌شناسی حوزه زبان انگلیسی) مجموعهٔ جامع‌تر و کلّی‌تری نسبت به علم (فقط معادل Science ) بوده و علم می‌تواند به نحوی زیر مجموعه دانش به عنوان تمامی آگاهی‌های انسانی تلقی شود. در حوزهٔ زبان فارسی، دانش یا علم دربرگیرندهٔ تمامی گونه‌ها و حوزه‌های شناخت و آگاهی در عام‌ترین معنای خویش است و بطورکلی عبارت است از مجموعه دانستنی‌هایی که بشر برای زندگی خود از آنها بهره می‌گیرد.

دانيل بِل، دانش را مجموعه‌اي از گزاره‌هاي ساخت‌يافته راجع به واقعيت‌ها و يا ايده‌‌ها می پندارد كه حاوي قضاوتي مستدل يا نتيجه‌اي آزموده‌شده است و از طريق رسانه‌هاي ارتباطي، در قالبي نظام‌مند، به ديگران منتقل مي‌گردد. پس در واقع دانش (متمايز از اخبار و سرگرمي‌ها)، دربردارنده قضاوتي جديد يا تبيين جديدي از قضاوت‌هاي گذشته است. به تعبير ال‌گور، دانش، چكيده اطلاعات است كه گاهي اوقات از تخمير فكري آن، "خرد" (يا معرفت) متولد مي‌شود. همچنین اِستان ديويس و جيم بوتكين،‌ از نگاهي دروني‌تر موضوع را نگريسته و "اطلاعات" را همان داده‌هاي مرتب‌شده طبق الگوهاي معنادار بيان مي‌كنند و "دانش" را به عنوان "كاربرد يا استفاده كاربردي از اطلاعات" معرفي مي‌نمايند.

بطورکلی سیر تکاملی داده به سمت دانش فرآیندی چند مرحله­ای است. یک سازمان ابتدا باید به این درک برسد که داده­ای که به دنبال نگهداری آن­هاست: کجا هستند؟ کیفیت­آن­ها چگونه است؟ (قابلیت اطمینان و صحت داده­ها) چگونه مدیریت می­شوند؟ و محتوای آن­ها چیست؟ سپس این داده­ها باید در یک سری الگوها و طرح­ها سازماندهی شوند تا قابلیت دسترسی آن­ها افزایش یابد، مانند مستندسازی خصوصیات و کیفیت داده­ها، توسعه مکانیزم­هایی برای تسهیم داده­ها در تمامی قسمت­ها، طبقه­بندی داده­ها، ساختاربندی داده­ها برای جستجو و برقراری ارتباط بین بخش­های مختلف اطلاعات (پولانی، 1967).

تبدیل اطلاعات به دانش نیازمند این است که بخش­هایی از اطلاعات با مسیرهایی مرتبط باشد که هم مشکلات را در بر گیرد و هم اطلاعات را در زمینه­ای وسیع­تر درک کند. دانش زمانی ایجاد می­شود که هر یک از حالات زیر اتفاق افتد: (نوناکا و تاکیشی، 1995)

صحت و ارتباط اطلاعات ارزیابی شود.

اطلاعات متناسب با نیازهای فعلی و بالقوه تغییر شکل یابد.

اطلاعات برای بازیابی، سازماندهی و ساخت­یافته شوند.

اطلاعات برای تجزیه و تحلیل شوند و نتایج ارزیابی شوند.

اطلاعات در زمان و مکانی که برای تصمیمات مورد نیاز است، به صورت روزمره تحویل شوند و در دسترس قرار گیرند.

دانش عموماً به دو دسته طبقه­بندی می­شود: دانش ضمنی و دانش آشکار. ضمنی و آشکار، دو بعد موجود دانش هستند (پولانی، 1967). بر اساس جریان اصلی ادبیات در مسیر تحقیقات نوناکا و تاکیشی (1995)، دانش ضمنی، بعد حیاتی دانش در سازمان­ها است که آنرا می­توان درک، بصیرت یا غریزه­ای دانست که از طریق تجربه حاصل می­شود. به عبارت دیگر، دانش ضمنی در یادگیری و تجربه نهفته شده است، و از آن به عنوان "یادگیری برای انجام دادن" اشاره شده است (رید و دی­فیلیپی، 1990). مؤلفه­هایی همچون "دانستن چگونگی"، "دانش درونی"، "دانش فردی" و "دانش روندی" عبارتی است که در متون مختلف به منظور توصیف بعد ضمنی دانش به­کار رفته­اند (هیت و همکاران، 2000).

در بیان دانش ضمنی، دانش آشکار می­تواند رسمی، مدون و قائل به ارتباط قرار گیرد. در حقیقت، این نوع دانش به وسیله ارتباط آن آشکار می­شود، در حالی­که دانش ضمنی از طریق کاربردهای آن (اسپندر، 1996). مفاهیم مرتبط با دانش آشکار عبارتند از: "دانستن چرایی"، "دانش هدف"، دانش زمینه­ای"، و دانش اخباری" (گرانت، 1996).

تمایز دیگر انواع دانش، بین دانش اجزا و ساختار است. دانشِ اجزا، راجع به وجهه خاصی از محصول، فرایند یا عملیات سازمان است. در حالیکه، دانش ساختاری، با روش­های مختلفی که اجزا در یک نظام کامل با یکدیگر ترکیب و با هم مرتبط می­شوند، ارتباط دارد (هندرسون و کلارک، 1990). لذا، دانش اجزا می­تواند مستقلاً وجود داشته باشد درحالی­که دانش ساختاری درنظامی بزرگتر جاسازی شده و نمی­تواند به بخش­های مستقل تجزیه شود (گاراد و نایار، 1994). دانش اجزا در هر دو افراد یا مجموعه وجود دارد و می­تواند هم به صورت آشکار و هم به صورت ضمنی باشد. اگرچه، به دلیل اینکه دانش ساختاری تماماً در کل سازمان نگهداری شده است، ماهیتاً مجموعه ­ای است. به­ علاوه، برای هر فرد دشوار است تا کل دانش ساختاری را درک (و نگهداری) کند. لذا، چنین دانشی با ماهیت ضمنی ایجاد می­کند (ماتوسیک و هیل، 1998).

 

با تشکر

سایت علمی فایلس

21 اسفندماه 1393

catching a cheater read how to cheat husband
adult written porn stories with animals free malayalam hot sex stories lesbian adult-youth stories
illustrated adult stories site sex stories swinger girls reader
pfizer coupons for viagra site viagra coupon
lisinopril and fingernails read lisinopril and fingernails
bimatoprost click bimatoprost buy
average abortion cost abortion at 10 weeks when is the latest you can get an abortion
coupons for cialis discount coupons for prescriptions coupons prescriptions
glucophage glucophage 500 glucophage
cialis coupons 2015 cialis coupons from manufacturer cialis coupons and discounts
costs of abortion pill price of an abortion pill misoprostol abortion
omeprazole effet secondaire omeprazole 20 mg omeprazole enceinte
average abortion pill cost abortion pill procedures home abortion pill
effects of abortion pill britmilk.co.uk articles on abortion pill
vermox cijena vermox cijena vermox sirup cijena
cons of abortion pill the abortion pill when is it too late to get an abortion pill
types of abortion pill medication abortion pill abortion pill risks
duphaston tablete kako se piju site.cegep-rimouski.qc.ca duphaston tablete
lilly cialis coupon cialis.com coupon prescription transfer coupon
coupons for prescription medications coupon for prescription coupon for prescriptions
prescription coupons abraham.thesharpsystem.com free coupon for cialis
amoxicillin al 1000 amoxicillin 500 mg amoxicillin 500 mg
drug prescription card cialis coupons from manufacturer discount prescription drug cards
opinions on abortion scraping of the uterus procedure abortion rules
naltrexone with alcohol go nalpraxone
naltrexone food addiction blog.bjorback.com is naltrexone addictive
vivitrol injection link vivitrol alcohol
vivitrol treatment site naltrixone
injection for alcohol craving naltrexone effectiveness low dose naltrexone pregnancy
naltrexone australia house.raupes.net naltrexone structure
is naltrexone an opiate site naltrexone adverse effects
تحليل آماري
تبلیــغات
وبلاگ مديريتي
چاپ مقاله
تحليل مديريتي
پايان نامه
تحليل آماري
چاپ کتاب
ترجمه تخصصي
powered by Mehrpars@outlook.com